Thursday, 6 August 2015

Penggunaan Papan Putih dalam PdP

Hi there! So, minggu ni kami didedahkan dengan pengetahuan mengenai penggunaan papan putih sewaktu proses pdp berlangsung. Walaupun kaedah ini sudah terlalu lama digunakan oleh guru, namun ia masih wajar untuk digunakan di dalam kelas (tapi pada pendapat saya, mungkin guru perlu kurangkan penggunaan papan putih dan lebih menggunakan bahan manipulatif yang mampu menarik perhatian murid)

PENGUNAAN PAPAN TULIS.
1. Suatu kemahiran mengajar yang sering digunakan dalam proses p & p di bilik darjah. Secara tradisi.
2.Memerlukan kecekapan guru merancang dan menyusun tulisan, nota dan gambarajah ditempat yang sesuai. 
3. Guru yang menguasai kemahiran penggunaan papan tulis dengan baik bukan sahaja memudahkan pelajar-pelajar membaca dan memahami pengajaran guru dengan tepat tetapi juga dapat menarik mereka mengikuti pelajarannya.

PRINSIP- PRINSIP PENGGUNAAN PAPAN TULIS.
            1. Guru harus merancang penggunaan papan tulis lebih awal sesuai dan menarik perhatian.
2. Guru cuba memahirkan diri dalam kemahiran melukis gambarajah.
3. Tulisan dan gambarajah hendaklah jelas kelihatan.
4. Kapur warna hendaklah digunakan untuk menggambarkan teknik penonjolan atau
penekanan.
5. Aktiviti penggunaan hendaklah dipelbagaikan. Selain daripada melukis dan menulis,
boleh digunakan untuk menggantung peta atau gambar-gambar
yang digunakan sebagai alat bantu mengajar.
6. Pelajar hendaklah dilibatkan dalam penggunaan seperti menulis jawapan,
melukis carta atau gambar dan menyelesaikan masalah mengikut arahan guru.
7. Masa penggunaan hendaklah sepadan dengan aktiviti p & p. Penggunaan
papan tulis yang berlebihan akan membuatkan pelajar merasa bosan.

 OBJEKTIF- OBJEKTIF PENGGUNAAN PAPAN TULIS.
1. Untuk menjelaskan sesuatu fakta, konsep atau idea yang abstrak. Kanak-kanak
mudah memahami daripada guru hanya bercakap dengan tanpa menulis.
2. Untuk menarik perhatian pelajar terhadap perkara-perkara yang penting. Guru
dapat mengekalkan perhatian pelajar terhadap perkara-perkara penting dalam P&P.
3. Untuk mendemonstrasikan langkah-langkah penyelesaian masalah secara
bersistematik. Kanak-kanak mudah faham kerana guru dapat memberi
penjelasan secara lebih teratur secara satu per satu
4. Untuk mempelbagaikan aktiviti pengajaran guru. Selain penggunaan komputer
dan ABM yang lain. Kanak-kanak tidak akan merasa bosan dengan satu aktiviti P&P sahaja.
5. Untuk mempelbagaikan aktiviti pembelajaran murid. Kanak-kanak akan dapat
pengalaman menulis di papan tulis contohnya untuk menjawab soalan.
6. Untuk memberi peluang kepada kanak-kanak meniru huruf dari papan tulis. Ini
akan menggalakkan kanak-kanak untuk berfikir.

KESAN-KESAN PENGGUNAAN PAPAN TULIS.
1. Pelajar dapat memahami dengan lebih jelas dan tepat. Mereka akan mengikuti proses P&P secara satu per satu kerana guru memberi penerangan secara berperingkat.
2. Pelajar menumpukan perhatian terhadap aktiviti P&P terutama bagi pelajaran baru.
3. Pelajar dapat mengikuti perkembangan dengan penuh minat kerana penerangan guru adalah secara mudah dan berperingkat.
4. Aktiviti pengajaran guru dapat dipelbagaikan. Contohnya tidak terikat dengan satu ABM sahaja.
5. Pelajar menaruh keyakinan terhadap pengajaran guru. Guru menulis dengan jelas, terang dan dibantu dengan proses yang mudah dan tepat. Contohnya untuk menulis huruf. Ia dilakukan secara langkah demi langkah.
6. Aktiviti pembelajaran menjadi lebih menarik. Kanak-kanak boleh terlibat secara aktif dalam P&P contohnya memberi peluang kepada mereka untuk menulis di jawapan di papan tulis.
7. Konsep, fakta atau idea yang dihuraikan dapat dikekalkan dalam ingatan. Mudah untuk kanak-kanak untuk mengingati apa yang diajar.


No comments:

Post a Comment